איך להכין בטון

איך עושים בטון

איך עושים בטון? המדריך המלא

אתם מעוניינים לעבוד עם בטון, איך עושים בטון? מה כדאי שתבדקו קודם? לאלו שימושים משמש הבטון בישראל? ואיך מכינים את הבטון?

חשוב להבין שישנם מתכונים רבים להכנת בטון, בכל שימוש בבטון חשוב לדייק את המתכון המדויק לצורך אותו אתם רוצים להשתמש בבטון.

במאמר שלפניכם ננסה להבין את המטרות המרכזיות לשימוש בבטון ואיך מכינים בטון.

איך עושים בטון? אלו חומרים מרכיבים את הבטון?

ישנם מספר מרכיבים המשמשים בדרך כלל באופן קבוע להכנת הבטון:

מלט
מלט
חול ים
חול
אגרגט
דלי מים
מים

המרכיב הראשון הינו המלט

החומר שעושה את הכל והוא המרכיב המרכזי בכל תערובת בטון החל מ- בטון קל- הבטקל ועד לבטון מזוין וחזק במיוחד המשמש למיגון כבד.

המרכיב השני הוא חול

החול הוא חלק מאוד חשוב מהרכבת הבטון, לפעמים משתמשים בבטון רק עם חול ולפעמים מוסיפים חצץ תלוי במטרה של הבטון.

המרכיב השלישי הוא האגרגט

מקור המילה הוא באנגלית Aggregate  שפירושו "תערובת". התערובת עשויה חול וחצץ -חלקיקי אבנים במידות שונות תלוי בהרכב החומר הסופי הנדרש.

הרכב האגרגט וגודל האבנים המרכיבים אותו יקבעו יחד עם הכמות בה נשתמש את חוזק ועמידות הבטון הסופי.

מרכיב המים

זה נשמע החלק הפשוט ביותר אולם למים יש את התפקיד המשמעותי ביותר בתהליך הכנת הבטון, ראשית חשוב שתדעו כי אסור להשתמש במים מלוחים ויש להשתמש במים רגילים בלבד יש כאלו שישתמשו אף במים מזוקקים.

תפקיד המים בתהליך הכנת הבטון הוא לחבר בין כלל המרכיבים את בלילת הבטון עד שתהפוך לעיסה המשלבת את כלל המרכבים ומוכנה ליציקה. עם הוספת המים לתוך תערובת המלט והאגרגט, מתחיל תהליך הנקרא בעגה המקצועית "הידרציה", בו משתחררת אנרגיה בעקבות הריאקציה הכימית שנוצרה בחיבור המים עם המלט.

כמות המים שנוסיף לתערובת ישפיע על חוזקו ועמידותו של הבטון ולכן יש לדעת את הכמות המדויקת לשימוש למוצר המוגמר, אותו נרצה ליצוק.

איך להכין את הבטון עם המרכיבים?

אז איך עושים בטון? אלו הכמויות שמשתמשים בהם לצורך הכנת בטון:

  • דלי 1 של מלט
  • 2 דליים של חול
  • 2 דליים של חצץ
  • מים לפי הצורך

זהו היחס בין הכמויות תוכלו להכפיל או לשלש אבל חשוב לשמור על היחסים הללו בין הכמויות כך שזה לא משנה גודל הדלי אלא רק שתשתמשו באותו כלי מידה לכל החומרים.

שלבי הכנת הבטון

ראשית שפכו את המלט לכלי הערבוב שהכנתם מראש, לאחר מכן את החול. בצעו ערבוב ראשוני של החול עם המלט, הוסיפו את המים לאט לאט וערבבו עד שתגיעו לסמיכות הבטון הרצויה ורק אז תוסיפו את החצץ. לאחר מכן המשיכו לערבב עד לתוצאה המושלמת.

האם תמיד צריך להוסיף חצץ?

האם צריך תמיד להוסיף חצץ לבטון כשאתם עושים בטון? התשובה היא תלוי מה הייעוד של הבטון אותו אתם מעוניינים להכין? האם מדובר בבטון לבניה או האם אתם מעוניינים לבצע תיקון של שביל הכניסה לבית או חיזוק אבנים רופפות בגדר האבנים שלכם בשיטת עשה זאת בעצמך?

לכל יציקת בטון כדאי לבדוק מהו המתכון הטוב ביותר בכדי שיחזיק לשנים רבות וימלא ייעודו בבטחה.

ביציקות בטון המשמשות לבניה ולשלד הבניין תמיד נוסיף את החצץ, ככל שהעבודה עדינה יותר כך משתנים סוגי החצץ בהם נשתמש ועד לשימוש בבטון לאמנות עדינה או לטיח שבו כמעט לא נעשה שימוש בחצץ בתערובת, למשל בשביל שימוש בבטון מוחלק (רצפת בטון) או שימוש בבטון לאמנות או להדבקת אריחי קרמיקה לא נוסיף חצץ לתערובת.

מה עדיף? בטון חזק או חלש

מה עדיף בטון חזק או חלש? אז לפני שנשיב על השאלה הזו תצטרכו להבין איך יוצרים חוזק בבטון, בטון זו תערובת מתוכננת בדיוק רב, של מלט (צמנט), חול אגרגט ומים כפי שהסברנו למעלה, כשתפקיד המלט הוא להדביק ולקשר את כלל מרכיבי התערובת ובאמצעות משחק בכמויות המים ושאר המרכיבים תוכלו לקבוע את דרגת החוזק של הבטון אותו אתם יוצרים.

ישנם סוגים שונים של אגרגט אלו אבני החצץ: עדש, אגרגט עדין, אגרגט גס, גודל גרגר החצץ צריך להיות מותאם לשימוש למשל אם תרצו ליצוק בטון לתוך קונסטרוקציית ברזל חשוב להתאים את גודל האגרגט לכך שיוכל לעבור בקלות בין הברזלים במהלך היציקה ומצד שני לשלב אגרגט דק יותר בכדי ליצור לכידות טובה במרקם הבטון.

השפעת השימוש במים על חוזק הבטון

לשימוש נכון ומדויק במים יש משמעות רבה בהכנת הבטון, כמות מים גדולה תהפוך את הבטון לחלש יותר, חשוב לדעת שבתוך המלט קיים חומר היקשרות אותו מוסיפים היצרנים במינונים שונים בכדי לשלוט בקצב זמן ההתקשרות של החומרים ובכדי לבטון להיות חזק ועמיד בפני פגעי מזג האוויר בסופו של דבר.

כך שהתשובה לשאלה האם עדיף בטון חזק או חלש? התשובה היא כפי שקראתם על השפעת המינונים השונים, על כך שסוג החומרים משפיע על  החוזק של הבטון. תוכלו להבין כי לכל שימוש תצטרכו להתאים את דרגת החוזק הנכונה עבור התוצר הסופי אותו אתם מעוניינים ליצור ולהשתמש במתכון המתאים לו במדויק.

חשוב לדעת לפני תחילת היציקה בבטון לשכבת תיקון

לפני שתיגשו ליציקת תערובת הבטון שהכנתם, עליכם לבצע מספר פעולות חשובות להצלחת היציקה.

ראשית עליכם לערוך ניקוי יסודי משאריות לכלוך ואבק על שטח היציקה, לוודא כי השטח נקי משאריות שומן, חלקי טיח או בטון ישן ולא יציב או שרדי צבע ישן ותקלף.

עשו שימוש בכלי עבודה מתאימים לניקוי והכנת שטח היציקה.

בשלב הבא עליכם להרטיב את שטח היציקה, בכדי ליצור תשתית לחה, שימו לב לא להגזים ורק ללחלח ולא ליצור הקוויות של מים.

שימו לב כדי ליצור חוזק ויציבות בבטון אותו אתם יוצקים, עליכם להכין שכבת יסוד הנקראת "שכבת טיח הדבקה" או "שמנת הדבקה", את השכבה  הצימנטית הזו  יש ליצור מתערובת של מלט ומים בתוספת דבק לטקס. יחס המים למלט צריך להיות גבוה במיוחד כדי שהתערובת תהיה דלילה ונוחה למריחה באמצעות מברשת על שטח היציקה המתוכנן, כזה שיאפשר לשכבת הבטון שתבוא מעליו הדבקות מיטבית אל התשתית.

איך עושים בטון? תהליך ההתקשרות

מרגע שיצקתם את כלל החומרים לתוך כלי העבודה והגעתם לסמיכות הרצויה של העיסה יש לכם זמן מוגבל בו תוכלו לבצע את היציקה. עד שמתחיל תהליך הנקרא תהליך ההתקשרות, בו כלל החומרים הופכים יחד מנוזל למוצק יבש חזק וקשיח, הזמן העומד לרשותנו מרגע ההכנה ועד לרגע בו כבר אי אפשר יהי ליצוק את הבטון בגלל שתהליך ההתקשרות גרם לבטון להתקשות חלקית הוא זמן חשוב לסיים את העבודה ולא להתעכב ולפספס את ההזדמנות.

בנוסף חשוב מאוד לדאוג לערבב כל הזמן את הבטון, בכדי ליצור את ההתקשרות הטובה ביותר בתוך העיסה בין כלל מרכיבי החומר.

איך עושים בטון? תהליך האשפרה

חשוב מאוד שתשמרו על הבטון לח מרגע היציקה, ולכן תשתמשו בתהליך ההשפרה לאחר הייבוש הראשוני.

אז מהו תהליך ההשפרה ולמה הוא כל כך חשוב אחרי יציקת הבטון?

תהליך ההשפרה מבוצע ביציקות גדולות בדרך כלל. בכדי שלא ייווצרו סדקים בתוך החומר היבש, אתם נדרשים לבצע את תהליך ההשפרה בו עליכם לשפוך מים פעמיים עד שלוש פעמים ביום, על הבטון ביומיים שאחרי היציקה, במיוחד בימי הקיץ החמים בשל היובש הרב.

מה יקרה אם לא תבצעו את האשפרה? במידה ולא תבצעו כנדרש את תהליך האשפרה עלולים להיווצר סדקים בתוך החומר היבש ולהחליש אותו במידה רבה.

סיימנו, כמה זמן ייבוש נדרש לבטון?

זמן ייבוש ראשוני של בטון הוא יום שלם, לייבוש סופי יידרש חודש שלם תלוי גם בתנאי מזג האוויר ותנאי הסביבה.

בכדי לדעת האם הושלם תהליך הייבוש ובמקרים בהם נדרש ייבוש מלא בכדי להמשיך שלב בעובדה מבצעים בדיקת מעבדה המאשרת את השלמת הייבוש.

לאחר שסיימתם את העבודה ואתם יודעים איך עושים בטון.

לפעמים יש צורך בניסור הבטון עקב טעות שנעשתה בבניה או למטרת שיפוץ הבית, פתיחת חלל או מרפסת ויש צורך לחתוך את הבטון, כדאי לבצע את העובדה באמצעות מומחים בתחום בעלי ניסיון והידע בתחום ניסור בטון המשתמשים בציוד חדשני ובבטיחות גבוהה במיוחד.

אהבתם? שתפו עם חברים:

WhatsApp
Email
Telegram
Facebook
POWER ניסור בטון
התוכן באתר נכתב ע"י חברת POWER​

אנו עושים הכל כדי לתת לכם הגולשים חווית משתמש יוצאת מין הכלל ותוכן רלוונטי שייתן לכם את המידע שאתם מחפשים, אם מצאתם טעות או דבר שאינו נכון אנו נשמח לקבל תגובה בנושא.

מאמרים נוספים שיעניינו אתכם
עבודות קידוח בטון לבית פרטי
מאמרים בנושא בטון
עבודות קידוח בטון לבית פרטי

אנחנו מתמחים במתן שירותי קידוח בטון מהשורה הראשונה עבור כל צרכי הבנייה שלך. לצוות המומחים שלנו ידע וניסיון רב בקידוח דרך בטון, המבטיח שהפרויקט שלכם

קרא עוד »
מה ההבדל בין בטון למלט
מאמרים בנושא בטון
מה ההבדל בין בטון למלט?

לצורך בנייה נעשה שימוש בחומרים מגוונים. יש את הבטון ויש את המלט. יש את הטיט ויש את הטיח. מה ההבדל בין בטון למלט? ננסה להכיר

קרא עוד »
כמויות ויחס להכנת קוב בטון
מאמרים בנושא בטון
כמויות ויחס להכנת קוב בטון

הבטון הוא אחד החומרים המרכזיים והעיקריים המשמשות למטרות בנייה. אחת השאלות בתחום הבטון היא: כמה מלט צריך לקוב בטון? ומה היחס? במאמר הזה אנו נענה

קרא עוד »
איך בונים קיר בטון חשוף
מאמרים בנושא בטון
איך בונים קיר בטון חשוף?

קירות בטון חשופים היו מקובלים בשנות החמישים והשישים. כיום אנחנו עדים לכך כי הטרנד עושה את דרכו אלינו חזרה. לפני שנתחיל להבין איך בונים קיר

קרא עוד »
ריצוף על בטון
מאמרים בנושא בטון
איך מרצפים על בטון

בכל מה שקשור לתחום הריצוף, יש כללים ברורים. לא על כל סוג של משטח אפשר לבצע את הריצוף. לפני שמתחילים בעבודה חשוב לפזר חול או

קרא עוד »
הצעת מחיר לניסור בטון
לקבל הצעת מחיר ישירות לנייד

השאירו פרטים ונשלח לכם הצעת מחיר משתלמת במיוחד, בתוך זמן קצר.